Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام عادل محسنی کارشناس و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امام رضا (ع) امام مهربانی و به تعبیر آیت اللّه قاضی رأفت او لمس شدنی است و ایشان مظهر محبّت الهی هستند. اگر کسی با اخلاص به زیارت امام هشتم برود قطعاً رأفت کریمانه‌ ایشان شامل حال او خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 شعر فارسی که امام رضا (ع) در جواب عالمی خواندند

وی داستانی از یکی از علما درباره اینکه چگونه با اهل بیت (ع) ارتباط پیدا کنیم، نقل کرد و گفت:  مرحوم علامه  اشرفی که از بزرگان عصر خود بود، هنگامی که یکی از شاگردان ایشان قصد سفر به مشهد مقدس را داشت به او گفت که سلام ما را به امام رضا (ع) برسان و از ایشان پاسخ بگیر. شاگرد با تعجت گفت: سلام می‌رسانم، امّا چگونه پاسخ بگیرم؟ استاد فرمود: امام، امام الرئوف است؛ پاسخ تو را خواهد داد.

بیشتر بخوانید 

ماجرای دیدار آیت الله بهجت(ره) با امام رضا(ع)/ در گرفتاری ها به چه کسی پناه ببریم؟+ فیلم

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: وقتی شاگرد عازم مشهد شد در آنجا حال خوشی پیدا کرد و رو به روی ضریح  علی بن موسی الرّضا (ع) را می‌بیند که بر قبر تکیه داده اند و او را نگاه می‌کند. شاگرد به امام رضا (ع) می‌گوید: استادم سلام رساند و از شما پاسخ می‌خواهد، حضرت پس از جواب سلام  شعری به فارسی خواندند که بسیار نکته در آن نهفته است .

آینه شو جمال پری طلعتان طلب                           جاروب کن تو خانه پس مهمان طلب

حجت الاسلام محسنی در تفسیر این شعر و داستان گفت: اگر بخواهیم جوابی از آسمان و اهل بیت (ع) بگیریم باید تمام وجودمان خدایی باشد «الْقَلْبُ‏ حَرَمُ‏ اللَّهِ»؛ آینه دل را باید صیقل داد تا آینه تمام نمای رخ یار شود.

علّت نامگذاری سلسله الذهب

حجت الاسلام محسنی در مورد علت نامگذاری حدیث سلسله الذهب تصریح کرد: امام رضا (ع) با ورود خود به ایران بذر محبّت و عشق به ولایت را در سراسر ایران کاشت و یکی از این الطاف که به یادگار گذاشتند هنگامی بود که به شهر نیشابور رسیدند و حدیث سلسله الذّهب را انشاء کردند که بسیاری از محدثین آن را نوشته و برخی نیز سینه به سینه این حدیث را نقل کرده اند ؛ این حدیث روایت زنجیره اش از علی بن موسی الرضا و اجداد پاکشان تا ذات باری تعالی می‌رسد و به همین دلیل سلسله الذّهب یعنی زنجیر طلایی، نورانی و درخشان نامیده شده است ؛ زیرا هم سند معتبر است و هم در اوج پاکی و پاکیزگی است.

شرط دژ بودن توحید الهی چیست؟

وی گفت: علی بن موسی الرضا (ع) در حدیث سلسله الذهب فرمودند: «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ حِصْنِی‏» کلمه‌ توحید دژ الهی است؛ «فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» هر کس وارد این دژ بشود در امنیّت کامل از عذاب الهی خواهد بود، سپس در انتها فرمودند: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»؛ این دژ وقتی می‌تواند امنیّت در برابر عذاب داشته باشد که دژبانش امام رضا (ع) باشد. در اینجا امام مستقیم به مدیریت جامعه اسلامی اشاره می‌کند که  وقتی عامل نجات از عذاب و امنیّت اجتماعی خواهد شد که دژبان این دژ امام معصوم باشد.

امام،مرز شناسایی توحید خالص از توحید ناخالص

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: این مسئله بسیار مهم است که امام معصوم هم در مرحله‌ تبیین حدود، مرزبان توحید خالص از توحید ناخالص باشد ، هم در صیانت از امنیّت جامعه‌ اسلامی و همچنین در امور عقیدتی زیرا کلمه‌ «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ» در جامعه‌ اسلامی و انسانی وقتی می‌تواندعامل نجات و امنیّت همه جانبه‌ بشر باشد که زمام مدیریت تربیت جامعه به دست کسی مثل امام رضا (ع) و امامان باشد.

امام بیانگر حدود توحید الهی

حجت الاسلام محسنی در باب اینکه امام حدود الهی را برای ما بیان می‌کند، ادامه داد: امام در مرحله‌ معرفت، دژبان قلعه‌ امنیّت الهی است و همچنین در تربیت عمومی جامعه‌ ، مدیر و مجری است . در نتیجه اگر امام در چنین جایگاهی نباشد جامعه ای جز تکفیری های کنونی و خوارج  ایجاد نمی‌شود.

امام محور ایجاد امنیت در جامعه

او در مورد اینکه امام در راس امور جامعه قرار دارد و ایجاد کننده امنیت است، گفت: با حدیث سلسله الذهب که امام هشتم در نیشابور نقل کردند ، این مطلب  تبیین می شود که توحید در مرحله‌ توصیف،  تربیت و  اجرا در جامعه اسلامی و انسانی باید به محوریّت دژبانی مانند امام رضا (ع) و  معصومین (ع) باشد «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»؛ زیرا امام تنها ضامن اجرای توحید در جامعه‌ انسانی برای رسیدن به «أَمِنَ‏ مِنْ‏ عَذَابِی» یعنی همان امنیّت فکری، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. ‏

دلایل به وجود آمدن انحرافات در جامعه

وی در انتها دلیل انحرافات موجود در جامعه را مطرح کرد و افزود: تمام انحرافات اجتماعی، سیاسی و اخلاقی وقتی ایجاد می شود که ما از توحید ناب الهی که مرزبان اجرای دستورات آن امام است، دور شویم تا جایی که آن‌قدر جامعه از خدا دور می‌شود که تبدیل به یک حیوان درّنده شده که به یکدیگر رحم نمی‌کنند ، مانند تمدنی که در برخی کشور‌های غربی شاهد آن هستیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میلاد امام رضا حدیث سلسله الذهب دهه کرامت حجت الاسلام سلسله الذهب حدیث سلسله ش ر وط ه ا امام رضا ت جامعه امنی ت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۴۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان هم‌زمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش‌ها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.

وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتل‌عام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبری‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمان‌هایش ادامه می‌دهد.

مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبهه‌ای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگی‌ناپذیر انجام شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای منبر به تبیین ارزش‌های و آرمان‌های اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجام‌وظیفه سوق داد.

وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیت‌ها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزش‌های و آرمان‌های اسلام بوده و باید هسته‌های مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.

مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بی‌دینی و الحاد پرهیز کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیاده‌سازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهل‌بیت علیهم‌السلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.

وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.

مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکه‌ای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.

کد خبر 6096117

دیگر خبرها

  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • کار معلمی در ادامه راه انبیاء الهی است
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • نبود سیل بند و ورود سیلاب به داخل شهرک توحید سبزوار
  • تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • اهل سنت بر اساس روش و سیره امام صادق(ع) حرکت کرده است
  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور